Service Fee Compliancy (SFC)

  • Wat is de Service Fee Compliancy (SFC)?

    De SFC is het bedrag dat jaarlijks door Worldline in rekening wordt gebracht wanneer u met Worldline een overeenkomst heeft voor het accepteren van betaalkaarten (creditcards, pinpassen, etc.).

    Waarom wordt de SFC (Service Fee Compliancy) in rekening gebracht?

    Worldline is continue bezig haar beveiligingssystemen en procedures aan te passen. Deze investering voor een verbeterde veiligheid brengt kosten met zich mee voor het voldoen aan alle regelgeving en de internationale veiligheidsnormen. Hierbij kunt u denken aan de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en aan de internationale veiligheidsnormen ter bescherming van kaarthoudergegevens (PCI DSS). Een deel van deze kosten zal Worldline voor haar rekening nemen. Helaas zijn wij echter genoodzaakt om ook een deel van deze kosten aan u door te belasten: de Service Fee Compliancy.

    Wanneer wordt deze fee in rekening gebracht?

    De fee wordt één keer per jaar in rekening gebracht.

    Wanneer ik halverwege het jaar het contract beëindig krijg ik dan een deel van de SCF terug?

    Nee, de SFC wordt niet (deels) terugbetaald na de beëindiging van het contract.

    Wat valt er onder de vergoeding voor de Service Fee Compliancy?

    De toenemende complexiteit van de regelgeving (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en de internationale veiligheidsnormen ter bescherming van kaarthoudergegevens (PCI DSS) brengen een reeks verplichtingen en bijkomende kosten met zich mee. Dit zijn de Service Fee Compliancy kosten. Deze kosten worden jaarlijks doorberekend.

    Hoe wordt de Service Fee Compliancy in rekening gebracht?

    De SFC wordt middels een automatische incasso jaarlijks bij u in rekening gebracht.

    Wat houdt de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) precies in?

    Voor meer informatie verwijzen wij u naar Rijksoverheid.

    Ik ontvang graag meer informatie over PCI DSS. Waar kan ik dit terugvinden?

    Via deze link kunt u belangrijke informatie terugvinden over PCI DSS.

    Ik heb meerdere aansluitnummers bij Worldline. Wordt de Service Fee Compliancy voor elk aansluitnummer doorberekend?

    De SFC wordt per BTW nummer in rekening gebracht ongeacht hoeveel locaties (aansluitnummers) er onder het BTW nummer vallen.

Kosten en tarieven

  • Hoe hoog zijn de ‘actuele interchange kosten’?

    De hoogte van de interchange kosten is afhankelijk van diverse transactie kenmerken zoals type kaart, acceptatievorm, beveiligingstechnologie, etc. In de tabel ‘pricing framework’ vindt u een overzicht van de hoogte van de interchanges. Het is dus op voorhand niet precies vast te stellen hoe hoog de interchange kosten gaan worden, deze zijn namelijk variabel.

    Waar kan ik zien hoe de kosten van het tarief dat ik betaal voor de acceptatie van internationale betaalpassen zijn opgebouwd?

    Hier vindt u een overzicht van deze kosten.

Algemene vragen over btw

  • Waarom moet ik btw betalen over de afgenomen diensten van Worldline?

    Op 1 mei 2021 heeft Worldline NV (België) zijn Nederlandse tak opgericht: Worldline Nederland. Hierdoor is Worldline Nederland – met eigen btw- en KvK-nummer – verplicht om met Nederlandse btw te factureren.

    Wie moeten btw betalen over afgenomen diensten van Worldline Nederland?

    Nederlandse klanten van Worldline Nederland betalen btw over de diensten afgenomen bij Worldline Nederland. Is uw bedrijf buiten Nederland gevestigd dan wordt uw btw verlegd. Dat betekent dat u voor de btw moet voldoen aan de eisen van de lokale belastingdienst van het land waarin uw bedrijf is gevestigd.

    Waar moet Worldline Nederland btw over in rekening brengen?

    Worldline Nederland is verplicht btw in rekening te brengen over de kosten voor haar dienstverlening aan u, zoals de commissie die u betaalt over de diensten die u afneemt van Worldline Nederland.

    Wordt er Belgische BTW berekend op transacties met buitenlandse betaalkaarten?

    Enkel indien u een in Nederland gevestigde onderneming bent. Belgische BTW is niet verschuldigd voor in het buitenland gevestigde belastingplichtige klanten. U zult evenwel moeten verifiëren of er lokale BTW verschuldigd is op de transacties in het land waarin u gevestigd bent.

    Vanaf wanneer zal ik mijn btw-factuur ontvangen?

    Worldline Nederland zal vanaf juni 2022 factureren met Nederlandse btw. U krijgt minstens een maand van tevoren bericht wanneer u uw eerste factuur met verschuldigde btw ontvangt.

    Wat betekent btw verlegd?

    Dit geldt voor klanten gevestigd buiten Nederland. De btw wordt dan verlegd naar het land waar u gevestigd bent. Dat betekent dat u voor wat betreft btw moet voldoen aan de eisen van de lokale belastingdienst van het land waarin uw bedrijf is gevestigd.

    Op mijn bankafschrift staat het btw-bedrag niet uitgesplitst. Hoe kan ik dit correct boeken?

    Wij adviseren u contact op te nemen met uw accountant. Overweeg eventueel het volgende: 1: Boek het commissiebedrag inclusief btw op de (commissie)kosten grootboekrekening 2: Op het moment dat u de maandelijkse btw-factuur van Worldline Nederland ontvangt, boekt u via een memoriaal boeking het btw-bedrag als credit op de (commissie)kosten grootboekrekening en als debet op de btw-grootboekrekening.

    Hoe wordt de btw berekend?

    De btw wordt berekend op de commissies die gefactureerd worden voor de transacties met internationale betaalkaarten.

    Welk btw-tarief wordt berekend?

    21%

    Moet ik over alle valuta die ik accepteer btw betalen?

    Ja, indien u in Nederland bent gevestigd betaalt u btw in de betreffende valuta. Indien u buiten Nederland bent gevestigd, wordt de btw verlegd.

    Moet ik btw betalen of wordt dit automatisch geïnd?

    De btw over uw transacties vanaf medio 2022 wordt automatisch ingehouden op uw uitbetaling.

    Mijn bedrijf is gevestigd buiten Nederland. Moet ik dan btw betalen aan Worldline Nederland?

    Als uw bedrijf niet in Nederland is gevestigd, dan wordt uw btw verlegd. Dat betekent dat u voor wat betreft btw moet voldoen aan de eisen van de lokale belastingdienst van het land waarin uw bedrijf is gevestigd. Als dit in uw geval betekent dat u btw moet betalen over de geleverde diensten van Worldline Nederland, dan betaalt u deze btw aan uw lokale belastingdienst, niet aan Worldline Nederland. Vraag bij twijfel aan uw accountant of u btw moet betalen over de diensten die u afneemt bij Worldline Nederland.

    Wat als ik vrijgesteld ben van btw?

    Helaas moeten ook ondernemers die vrijgesteld zijn van btw, ook btw betalen over de afgenomen diensten van Worldline Nederland. Dit is een wettelijke verplichting en een consequentie van het feit dat Worldline Nederland btw-plichtig is.

    Welke informatie vind ik op mijn btw-factuur terug?

    Uw btw-factuur is een samenvattend overzicht van uw transacties en kosten van de afgelopen maand.

    Wat is het btw-nummer van Worldline Nederland?

    Het btw-nummer van Worldline Nederland is NL861994231B01.

    Waar vind ik extra informatie in verband met de btw - voor Nederland?

    U vindt gedetailleerde informatie op de website van de belastingdienst.

BTW-vragen voor buitenlandse klanten die niet BTW-plichtig zijn

  • Wat moet ik doen als ik niet ingeschreven ben in het BTW-register in het land waar ik ben gevestigd?

    U moet bij uw boekhouder of belastingsadviseur nagaan of u op basis van de lokale wetgeving voor BTW-doeleinden geregistreerd moet zijn om BTW aan te geven op dergelijke inkomende diensten. Indien nodig moet u tijdig de vereiste stappen ondernemen voor uw BTW-registratie. Gelieve Worldline op de hoogte te brengen van om het even welke wijziging in uw BTW-status.

    Is de BTW die werd betaald over de commissie van de transacties met internationale betaalkaarten aftrekbaar?

    Dit is afhankelijk van uw recht op aftrek van de BTW. We raden u aan om dit te bekijken met uw accountant/belastingsadviseur.

    Er is geen BTW aangerekend op mijn factuur. Zijn er nog BTW-verplichtingen in het land waar ik gevestigd ben?

    Ja, als de internationale kaarttransactiediensten onderworpen zijn aan de BTW in uw eigen land, dan moet u de plaatselijke BTW van uw land van vestiging aangeven/betalen via de verleggingsregeling. Twijfelt u over de verwerking van de BTW of de BTW-formaliteiten met betrekking tot dergelijke diensten in uw land? Neem dan contact op met uw boekhouder of belastingsadviseur.

    De diensten voor internationale kaarten zijn vrijgesteld van BTW in het land waar mijn onderneming gevestigd is. Wat zijn de gevolgen?

    U zult hoe dan ook geen BTW-bedrag op uw factuur terugvinden. We raden u echter aan om toch met uw boekhouder of belastingadviseur te bekijken of u aan eventuele (andere) plaatselijke BTW-formaliteiten moet voldoen.

    Ik ben BTW-geregistreerd, maar mijn BTW-status is onlangs veranderd. Moet ik Worldline informeren?

    Ja. Om onze database met klantgegevens up-to-date te houden en u een correct factuur te bezorgen, moet elke verandering in de BTW-status doorgegeven worden aan Worldline.

Hoe betaalt de consument ten tijde van Corona?

De maatregelen vanwege covid-19 hebben veel impact op de maatschappij en het bedrijfsleven. Veel ondernemers voelen dagelijks de gevolgen. Voor consumenten lijkt na de hamsterfase en de klus en doe het zelf-fase alles weer wat normaler te worden. Wel is duidelijk geworden dat de consument in de afgelopen periode niet veel minder is gaan uitgegeven, maar er is wel op een andere manier betaald en gewinkeld.
Lees verder

Verhoog de omzet en optimaliseer de klantbeleving

Een nieuw concept binnen retail en hospitality maakt zijn opmars genaamd Endless Aisle (vrij vertaald: eindeloze schappen). Met dit concept is het mogelijk voor consumenten om in de fysieke winkel bestellingen te kunnen plaatsen op een digitaal en interactief scherm.
Lees verder

PSD2; wat betekent deze nieuwste Europese richtlijn voor webwinkels

In dit artikel leggen we uit wat belangrijk is voor een webwinkel. Waarom wordt PSD2 ingevoerd? Wat is sterke klantauthenticatie? Welke eisen worden gesteld aan een check-out pagina van een webshop?
Lees verder

call center employees

 

 

cards icon

Advies op maat

Wat zijn de toekomstplannen voor uw bedrijf? Hoeveel (buitenlandse) consumenten verwacht u? Welk kassasysteem gebruikt u? 

Wij denken graag vrijblijvend mee in het vinden van de beste betaaloplossing.

+31 (0)88 - 765 70 10

Stuur een bericht